Lied:
Herman van
Veen- Opzij
Groep: Middenbouw
Nodig:
v Plattegrond
v Het lied Opzij
Lesdoel
· De
kinderen leren het zingen,luisteren, bewegen, lezen en noteren van muziek
Het lied:
Lesbeschrijving
Inleiding
De leerkracht zorgt voor vier groepen van bijvoorbeeld 5 kinderen.
Dan is het zaak dat u het lied vaak genoeg laat afspelen zodat de kinderen het redelijk kunnen mee zingen.
Als u het lied meerdere malen heeft afgespeeld kunt u de kern uitleggen.
Plattegrond introduceren.
Bepalen welk groepje welk geluid gaat maken.
De leerkracht zorgt voor vier groepen van bijvoorbeeld 5 kinderen.
Dan is het zaak dat u het lied vaak genoeg laat afspelen zodat de kinderen het redelijk kunnen mee zingen.
Als u het lied meerdere malen heeft afgespeeld kunt u de kern uitleggen.
Plattegrond introduceren.
Bepalen welk groepje welk geluid gaat maken.
Kern
De kinderen zitten dus in groepjes. De opdracht wordt het volgende:
De leerlingen krijgen een
plattegrond te zien van een stad op het digiboard.
De plattegrond toont een aantal bekende plekken van de stad aan.
Dan moet u denken aan een park, treinstation, toeterende voorbij scheurende auto's etc.
De groepjes krijgen een kenmerk van de stad toegewezen.
Aan de hand daarvan gaan de leerlingen aan de slag met zelf een geluid te creëren met hun groepsgenoten.
Deze geluiden moeten zijzelf produceren en krijgen dus geen hulp van instrumenten.
Als elk groepje een bijbehorend geluid heeft bedacht zet de leerkracht het nummer op van "Opzij" wat de leerlingen
nu lekker kunnen mee zingen.
Ze lopen nu zingend door elkaar door de klas en houden de plattegrond in de gaten.
Zodra het geluid stopt kijkt iedereen naar de plattegrond.
Zodra de leraar naar bijvoorbeeld het station plaatje wijst maakt het groepje die "station" had hun geluid.
De plattegrond toont een aantal bekende plekken van de stad aan.
Dan moet u denken aan een park, treinstation, toeterende voorbij scheurende auto's etc.
De groepjes krijgen een kenmerk van de stad toegewezen.
Aan de hand daarvan gaan de leerlingen aan de slag met zelf een geluid te creëren met hun groepsgenoten.
Deze geluiden moeten zijzelf produceren en krijgen dus geen hulp van instrumenten.
Als elk groepje een bijbehorend geluid heeft bedacht zet de leerkracht het nummer op van "Opzij" wat de leerlingen
nu lekker kunnen mee zingen.
Ze lopen nu zingend door elkaar door de klas en houden de plattegrond in de gaten.
Zodra het geluid stopt kijkt iedereen naar de plattegrond.
Zodra de leraar naar bijvoorbeeld het station plaatje wijst maakt het groepje die "station" had hun geluid.
Samenvatting les:
De leerlingen lopen door klas heen terwijl ze het liedje zingen. Als de muziek stopt staat iedereen stil en maken ze het geluid wat op de plattegrond wordt aangewezen.
De wielen van de bus
gaan rond en rond
Groep: 1 t/m 4
Lesdoel
· De kinderen leren het liedje van de
autobus
·
Luisteren naar hoog en laag/stijgen en
dalen
Het lied:
De
wielen van de bus
gaan rond en rond,
rond en rond,
rond en rond!
gaan rond en rond,
rond en rond,
rond en rond!
De
wielen van de bus
gaan rond en rond,
als de bus gaat rijden!
gaan rond en rond,
als de bus gaat rijden!
2e
couplet: de deuren van de bus gaan open en dicht
3e couplet: de lampen van de bus gaan aan en uit
4e couplet: de toeter van de bus zegt toet, toet, toet!
3e couplet: de lampen van de bus gaan aan en uit
4e couplet: de toeter van de bus zegt toet, toet, toet!
Youtube:
Lesbeschrijving
· Inleiding:
De kinderen gaan naspelen hoe ze in een bus
zitten. Verschillende rijen met stoelen worden dicht achter elkaar neergezet.
Als leerkracht laat je het liedje heel veel achter elkaar naspelen en je doet
de bewegingen die bij het stukje passen.
Kern:
Dit is een heel leuk liedje voor kleuters
omdat ze na mogen spelen dat ze in een bus zitten en het is makkelijk te
onthouden.
·
Aanleren:
Het liedje wordt veel herhaald door de leerkracht met bewegingen en zodoende leren de kinderen het snel en vinden het helemaal leuk.
Het liedje wordt veel herhaald door de leerkracht met bewegingen en zodoende leren de kinderen het snel en vinden het helemaal leuk.
De autobus:
Dit kan je het beste in het speellokaal doen, want er is veel ruimte voor nodig.
De leerkracht maakt enkele bushaltes (gele kaarten) en hangt ze op in het speellokaal. Misschien heb je zelfs nog een paar "chauffeurspetten" (een zwarte band met een embleem voorop)
De groep is verdeeld over de verschillende bushaltes. Zet niet bij iedere bushalte evenveel kinderen neer, maar "beman" wel alle bushaltes. Begin eerst met een chauffeur. Deze loopt naar een bushalte toe en laat de groep "instappen": de kinderen lopen achter de chauffeur aan met de handen op de schouders van het kind dat voor ze loopt. De chauffeur brengt de kinderen veilig naar een andere halte toe, waar de groep uitstapt. Dan mag de volgende groep instappen. Als het spel met een chauffeur goed loopt, kunnen er twee of meer bussen gaan "rijden".
Tijdens het "rijden" van de autobus kan het lied gezongen worden door de andere kinderen; als het lied is afgelopen, moet de chauffeur naar de bushalte waar hij het dichtst bij is om de kinderen te laten uitstappen. Van te voren kan ook een vaste route worden afgesproken die de chauffeurs rijden, net als bij een echte bus.
Het is ook leuk om muziek uit te zoeken waar goed op gelopen kan worden (probeer het zelf even uit!) en die aan te zetten als de chauffeurs lopen. Klinkt er geen muziek meer, dan gaan de chauffeurs weer naar de bushalte toe.
Dit kan je het beste in het speellokaal doen, want er is veel ruimte voor nodig.
De leerkracht maakt enkele bushaltes (gele kaarten) en hangt ze op in het speellokaal. Misschien heb je zelfs nog een paar "chauffeurspetten" (een zwarte band met een embleem voorop)
De groep is verdeeld over de verschillende bushaltes. Zet niet bij iedere bushalte evenveel kinderen neer, maar "beman" wel alle bushaltes. Begin eerst met een chauffeur. Deze loopt naar een bushalte toe en laat de groep "instappen": de kinderen lopen achter de chauffeur aan met de handen op de schouders van het kind dat voor ze loopt. De chauffeur brengt de kinderen veilig naar een andere halte toe, waar de groep uitstapt. Dan mag de volgende groep instappen. Als het spel met een chauffeur goed loopt, kunnen er twee of meer bussen gaan "rijden".
Tijdens het "rijden" van de autobus kan het lied gezongen worden door de andere kinderen; als het lied is afgelopen, moet de chauffeur naar de bushalte waar hij het dichtst bij is om de kinderen te laten uitstappen. Van te voren kan ook een vaste route worden afgesproken die de chauffeurs rijden, net als bij een echte bus.
Het is ook leuk om muziek uit te zoeken waar goed op gelopen kan worden (probeer het zelf even uit!) en die aan te zetten als de chauffeurs lopen. Klinkt er geen muziek meer, dan gaan de chauffeurs weer naar de bushalte toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten